خردمندان

لَقَدْ کَانَ فِی قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لِّأُولِی الْأَلْبَابِ

خردمندان

لَقَدْ کَانَ فِی قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لِّأُولِی الْأَلْبَابِ

خردمندان

با افزایش کاربران شبکه های اجتماعی و کم توحهی به وبلاگ ها بنده نیز در شبکه اجتماعی instagram با یوزر"aliasgharrezae" فعالیت دارم و کمتر در وبلاگ شخصی مطلبی نشر خواهم داد
یا علی

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

اگر در طبیعت گم شدید...

سه شنبه, ۷ ارديبهشت ۱۳۸۹، ۱۱:۰۴ ب.ظ

اگر در طبیعت گم شدید...

اگر در طبیعت گم شدید...

اگر در طبیعت گم شدید یا احساس کردید که از راه درست منحرف شده اید و یا حتی در وسط بوته زاری گیر افتادید، خود را نبازید! ابتدا سعی کنید بر ترس و اضطراب و احساس دلتنگی و تنهایی خود مسلط شوید و بعد هم یکی یکی این نکات را به یاد آورید و انجام دهید:

 

1- از تلاش و تقلا بپرهیزید.

2- در سایه بمانید و اگر در محل سایه نبود از لباس یا پارچه ای که به همراه دارید استفاده کرده و با درست کردن سایه بان خود را از تابش آفتاب محفوظ نگه دارید.

3- در نظر داشته باشید که شما بدون غذا مدتی طولانی می توانید دوام آورید ولی آنچه به آن نیاز دارید آب است. پس در گوشه ای آرام بنشینید و اگر غذایی با خود دارید کمی بخورید و بعد راه بیفتید و اگر نقشه ای با خود ندارید سعی کنید تا از آنچه که در منطقه پیش رویتان می بینید نقشه ای ترسیم کرده و با استفاده از روش های مخصوص سمت شمال را تعیین کنید.

اکثر آنهایی که در طبیعت گم می شوند چون می ترسند گیج می شوند و فکر می کنند از مسیر خود دور افتاده اند درحالی که این طور نیست و گاهی مه، برف و انعکاس نورهای غیر عادی آنها را نسبت به مکانی که هستند گمراه می کنند

4- از محلی که شروع به حرکت می کنید سعی کنید دستمال کاغذی و یا تکه پارچه های رنگی و یا هر چیز پارچه ای که دارید به درختان آن منطقه آویزان کنید و علامتی از خود به جای بگذارید و در صورتی که در مسیر انتخاب شده راه بازگشت را پیدا نکردید بتوانید دویاره به همان جایگاه اول خود برگردید. یک راه آسان برای علامت گذاری آویختن نشانه ای در روی بوته ها و یا درختان کم ارتفاع هنگام راه رفتن است. اگر می توانید روی تپه بلندی بروید و یا از درخت بلندی بالا روید و از آن بالا به اطراف خوب نگاه کنید تا شاید محل آشنایی ببینید.

اگر در طبیعت گم شدید...

5- اگر به شناسایی محیط اطراف خود پرداختید ولی راه برگشت را پیدا نکردید دوباره به همان محل اولیه برگردید و مسیرهای بعدی را امتحان کنید. به یاد داشته باشید اگر هوا زیاد روشن باشد و آفتاب از پشت سر بتابد، مسافت کمتر از مقدار حقیقی به نظر می رسد.

6- اکثر آنهایی که در طبیعت گم می شوند چون می ترسند گیج می شوند و خود را می بازند، حتی فکر می کنند از مسیر خود خیلی دور افتاده اند درحالی که این طور نیست و گاهی مه، برف و انعکاس نورهای غیر عادی آنها را نسبت به مکانی که هستند گمراه می کنند.

7- در هر سفر طبیعت دوراندیش باشید و آدرسی از محلی که می روید در منزل بگذارید تا در صورت تاخیر در بازگشت بتوانند دنبال شما بگردند.

8- برای آنکه زود خسته و عصبی نشوید، سعی کنید پناهگاهی در مکانی که در آن دسترسی به آب و غذا آسان تر است درست کنید. بنابراین در صورت تاریک شدن هوا یا بروز طوفان می توانید در پناهگاه خود بمانید. آتشی درست کرده دراز بکشید و منتظر بمانید. در چنین شرایطی یادتان باشد راهپیمایی نکنید و تنها منتظر صبح شوید.

در نیمه اول ماه های قمری قوس خارجی ماه به سمت مغرب و در نیمه دوم ماه، قوس خارجی و بیرونی ماه به سمت مشرق است که با استفاده از این قاعده می توان تعیین جهت کرد

9- در صورت پیش آمدن صاعقه در پناهگاه خود بمانید زیرا بهترین راه ایمنی است. حتی پناه گرفتن در کنار انبوه بوته ها بهتر از ماندن در فضای باز است به درختان بلند یا هر چیز افراشته دیگری نزدیک نشوید، هرگز فراموش نکنید که صاعقه دارای شارژ بسیار قوی است پس منتظر نمانید طوفان به محل شما برسد تا به دنبال پناهگاه بگردید صاعقه معمولا جذب بلندترین نقطه در یک محدوده می شود.

اگر در طبیعت گم شدید...

10- اگر تصمیم دارید راه برگشت را پیدا کنید موقعیت مکانی خود را به خوبی بررسی کرده و یک نقشه درست کنید و راه های مختلفی را که به شما در پیدا کردن مسیر اصلی کمک می کنند، امتحان کنید نقشه شما با انتخاب راه های مختلف بزرگتر می شود.

11- همیشه قبل از اینکه رودخانه ای را دنبال کنید کمی تامل کنید گاهی رودخانه ها کیلومترها شما را به سمت مسیر اشتباه می کشانند و بعضی از رودخانه ها هم پیچ و تاب زیادی دارند و گاهی در قسمتی از مسیر از میان باتلاق ها عبور می کنند و گاهی هم به آبشار خطرناکی منتهی می شوند. اگر به ناحیه صخره ای رسیدید بهترین راه این است که روی یک لبه بلند شوید و آن را با ارتفاع کمتری دنبال کنید و سعی کنید ردپایی از خود بجا بگذارید.

12- برای پیدا کردن جهت درست حرکت خود به آسمان نگاه کنید. طبق قرارداد 4 جهت اصلی داریم (شمال، جنوب، مشرق، مغرب ) که با پیدا کردن یکی از آنها می توان جهات دیگر را به راحتی مشخص کرد. به این ترتیب که هر گاه رو به شمال بایستید پشت سرشما جنوب و سمت چپ شما مغرب و سمت راست شما مشرق خواهد بود. همچنین یک راه آسان برای پیدا کردن جهت شمال این است که چوبی را به طور عمودی در مرکز ساعت مچی خود قرار دهید و سپس ساعت را بچرخانید تا سایه چوب با عقربه کوچک ساعت شما تطابق پیدا کند در این صورت نقطه بین عقربه و عدد جهت شمال را نشان خواهد داد.

13- یک راه برای تعیین جهت در طول روز این است که چوبی را در زمین فرو کنید و انتهای سایه آن را با سنگی نشانه بگذارید و کمی منتظر شوید و دوباره انتهای سایه آن را با سنگ دیگری نشانه گذاری کنید. مسیر یک خط که از اولین سنگ به دومین سنگ کشیده شود جهت شرق را نشان می دهد. در شب هم با پیدا کردن ستاره قطبی می توان جهت شمال را مشخص کرد. در بالای قطب شمال ستاره ای به نام ستاره قطبی وجود دارد که اگر رو به آن بایستیم رو به شمال ایستاده ایم، ستاره قطبی ستاره کم نوری است (در مطلب دیگری به طور مفصل جهت شناسی از روی ستاره ها را آموزش خواهیم داد).

اگر در طبیعت گم شدید...

14- در نیمه اول ماه های قمری یعنی از اول ماه تا شب دوازدهم قوس خارجی ماه به سمت مغرب و در نیمه دوم ماه یعنی از هفدهم تا بیست و هشتم قوس خارجی و بیرونی ماه به سمت مشرق است که با استفاده از این قاعده می توان تعیین جهت کرد. زمانی که ماه به صورت قرص کامل باشد می توان از حرکت ظاهری آن که از مشرق به طرف مغرب است مسیر را مشخص کرد. برای اینکه بدانیم در نیمه اول ماه قرار داریم یا در نیمه دوم می توان به این صورت عمل کرد که وقتی ماه در آسمان نمایان است، خود را در امتداد فرورفتگی ماه قرار داده و خطی فرضی از بالا به طرف پایین ترسیم کنیم. در این حالت اگر شکل بدست آمده شبیه P انگلیسی باشد در نیمه اول ماه و اگر شکل بدست آمده شبیه q باشد در نیمه دوم ماه قرار داریم.

15- با دقت و تیز بینی و با کمک نشانه های آسمانی و حافظه خود می توانید بر ترس و نگرانی خود چیره شوید و با اطمینان در طبیعت به را خود ادامه دهید

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۹/۰۲/۰۷
دیگه مهم نیس

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">