خردمندان

لَقَدْ کَانَ فِی قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لِّأُولِی الْأَلْبَابِ

خردمندان

لَقَدْ کَانَ فِی قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لِّأُولِی الْأَلْبَابِ

خردمندان

با افزایش کاربران شبکه های اجتماعی و کم توحهی به وبلاگ ها بنده نیز در شبکه اجتماعی instagram با یوزر"aliasgharrezae" فعالیت دارم و کمتر در وبلاگ شخصی مطلبی نشر خواهم داد
یا علی

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

در ژنو چه گذشت

پنجشنبه, ۲۲ اسفند ۱۳۹۲، ۰۵:۵۹ ب.ظ

چند روز پیش یه ایمیل از یه دوست برام رسید که چیز های قشنگی در مورد توافق ژنو توش نوشته بود 

من کلا سعی می کنم کار سیاسی شبهه ناک نکنم یعنی هر جا با اطمینان به نتیجه رسیدم حرکت می کنم خطم هم فقط ولایته وبس

اما گفتم خالی از لطف نیس که این مقاله رو که توسط یکی از دوست های نزدیکم نوشته شده براتون بذازم منبع مطالب موجود توی مقاله هم  خودتون می تونید سرچ کنید توی سایت ها و خبر گذاری ها هست من هم  هیچ مسئولیتی رو در موارد ذکر شده توش قبول نمی کنم

در ژنو چه گذشت؟

از زمان مطرح شدن فناوری هسته ای به طور جدی در ایران دانشجویان این مرز و بوم در خط مقدم دفاع از این حق ملی مردانه ایستادند ودر این راه  از هیچ چیز حتی جانشان دریغ نکردند،چرا که از ابتدا تحمل سنگینی پیشبرد این فناوری را وظیفه ی خود می دیدند.آنجا که نیاز به حمایت های اجتماعی و آگاه سازی مردم بود ،بودند آنجا که نیاز به پیشبرد علمی و تکنولوژیکی بود حاضر شدند و آنجا که نیاز به دادن جان بود جان دادند.

از این رو امروز با مطرح شدن توافق ژنو برای اعتماد سازی در جهت دادن اطمینان به غرب از عدم نزدیکی جمهوری اسلامی ایران به ساخت سلاح هسته ایی در جهت پیشبرد بی دردسر این فناوری در آینده  ضروریست که دانشجو با داشتن آگاهی کامل از روند و افق پیش روی این توافق ، قدرت تحلیل و بصیرت خویش را افزایش داده تا در پیچ و خم های تصمیمات سرنوشت ساز کشور، راه را از بیراهه بشناسد تا مبادا در نزد آیندگان به بی تدبیری و بی بصیرتی محکوم شود.

به قول آقای ظریف مسئول وزارت امور خارجه : «هدف از مذاکرات روشنگری برای اعتماد سازی است به این منظور که بعد از ثابت شدن صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای ایران به غرب، ایران نیز مانند کشور هایی مثل ژاپن و استرالیا دارای حق استفاده از انرژی هسته ای بدون محدودیت و بدون تحمل فشار های خارجی و بر اساس  قرارداد ان پی تی شود.»

    ابتدا توجه به این مسئله ضروریست که آیا نگاه غرب به ایران و منطقه غرب آسیا  شباهتی  به نگاه غرب به استرالیا و اقیانوسیه ویا ژاپن و منطقه ی شرق آسیا دارد یا خیر؟

پرواضح است که هیچ یک از این دو کشور در نظام حکومتی خود هیچ برنامه ای برای مقابله با استکبار جهانی،امپرالیسم غربی و اصولا جهان خواری آمریکایی ندارند و در اصل با آن همراه اند.اولین تفاوت در اینجا آشکار می شود که اساسا خط سیر نظام های آمریکایی و ایرانی دقیقا در تضاد وتقابل قرار دارد. و این تقابل در جز جزءِ رفتار های این دو نظام در قبال یکدیگر تاثیرگذار است. طبیعی است حکومت آمریکایی که به لحاظ نفوذ در جامعه جهانی ،تکنولوژیکی و علمی ،نظامی و دیگر جنبه ها از حکومت نوپای ایران جلوتر است از پیشرفت جمهوری اسلامی ایران در همه ی جنبه ها جلوگیری خواهد کرد چرا که دائما ترس عقب ماندن از حکومت ایران را در تحلیل استراتژیست ها و تحلیلگران علمی- سیاسی خود احساس می کند.

فناوری هسته ای نیز به عنوان یکی از حلقه های مهم در زنجیره ی پیشرفت کشور های دنیا نقش مهمی در این عرصه بازی می کند به طوری که می توان گفت کشوری نمی تواند به سرحد جهان اولی و جامعه ی توسعه یافته برسد مگر با داشتن یک سری از علوم و تکنولوژی های مدرن که فناوری هسته ای یکی از این تکنولوژی های شاخص است. به خاطر دارم که جرج دبلیو بوش رییس جمهور سابق آمریکاه گفت:« ایران خطرناک بوده، ایران خطرناک است و ایران خطرناک خواهد بود در صورتی که دارای توانایی در ضمینه ی فناوری هسته ای باشد» از این بحث میتوان کاملا متوجه شد که اصولا غرب و مشخصا آمریکا هیچ حقی برای ایران در فناوری هسته ای نمی بیند چرا که در غیر این صورت باید قدرت برتر جهان بودن خود را نادیده بگیرد.

در جایی دیگر خبر نگار شبکه اس سی آمریکا از آقای احمدی نژاد در یک نشست خبری پرسید:«شما در عمل ثابت کردید که توانایی ورود به عرصه ی فناوری هسته ای را دارید ولی آیا کاری یا برنامه ای مثل یک برنامه ی سیاسی یااقتصادی  یا تشویقی یا هر برنامه ی دیگری وجود دارد که غرب در قبال شما انجام دهد وشما از حق قانونی غنی سازی خود کوتاه بیایید؟» از بحثی که گذشت کاملا دریافت می شود که آمریکا حاضر به انجام هر تلاشی برای عقب راندن جمهوری اسلامی ایران از حق  هسته ای خود است حتی برای دوره ایی چند روزه.

      اما بحث دیگر دررابطه با جمله ی آقای ظریف این است که ایشان تفاوت اصلی منطقه ی ما یعنی غرب آسیا را با منطقه ی شرق آسیا و اقیانوسیه درنظر نگرفته اند و آن این است که ما در منطقه وجود رژیم نحس اسرائیل را بر زمین تحمل می کنیم و می دانیم اولین شرط بقای دولت -مردان و صاحب قدرتان آمریکا در دفاع تمام قد و بی چون و چرا از منافع این رژیم است به طوری که آمریکا موظف است اجازه ندهد در منطقه ی غرب آسیا قد هیچ قدرتی از قد اسرائیل بلند تر شود و این مسئله یکی از اصلی ترین علل تقابل آمریکا با ایران است، مشکلی اساسی در منطقه ی ما که در شرق آسیا و اقیانوسیه وجود ندارد.

در هفته های گذشته توافقی در راستای ایجاد فضای برد- برد برای گرفتن امتیازاتی در مقابل دادن امتیازاتی از غرب به غرب میان کشورهای 1+5 وتیم مذاکره کننده ی دولت آقای روحانی شکل گرفت. از روز سی ام دی ماه توافق به اجرا درآمد و ایران طبق تعهداتش عمل کرد اما این تعهدات چه بود و چه چیزی از تعهدات اعلام عمومی شد و در قبالش ایران چه به دست آورد موضوع بحث مااست.

متاسفانه در اقدامی شک برانگیز توافقنامه و جزئیات آن از مردم ایران پنهان نگه داشته شد به طوری که حتی جناب آقای ظریف مرد این روزهای دیپلماسی ایران گفت :«حتی اگر من را استیضاح کنند هم یک کلمه درباره ی جزئیات توافق نخواهم گفت.»

در توافق ژنو تیم ایرانی تعهداتی در قالب 28 بند داده است که در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران متاسفانه تنها به 6-7 مورد ،آن هم به صورت کلی اشاره شد.فرض میکنیم که بی اطلاع ماندن مردم ایران در این مورد به سود منافع ملی است و صلاح کار در این بی اطلاع ماندن است اما متاسفانه این مطلب را نمیتوانیم در نظر نگیریم که در کمیسیون امنیت ملی مجلس از آقای عراقچی پرسیده شد:«90درصدی که شما بر سر آن به توافق رسیدید چه بود؟»

- آقای عراقچی گفته بودند که بر سر 90 درصد موضوعات با 1+5 به توافق رسیدیم-

آقای عراقچی در جواب  گفتند:«این مسائل محرمانه است و نمایندگان نیز حق ندارند بداند.»

جناب آقای عراقچی حرف ما دانشجویان این است که شما چه کردید با حقوق این ملت که حتی اجازه گفتن آن را ندارید؟ چه کردید که امروز اوباما می گوید:«نخستین بار است که توانستیم امنیت اسرائیل را این گونه تامین کنیم.»

خاضعانه تقاضا داریم با ملت ایران صادق باشید این حداقل چیزی است که با شعار دولت راستگویان همخوانی دارد.خواهشا متن کامل توافقنامه را در صدا و سیما قرائت کنید. تعطیلی یو سی اف تهران در متن توافقنامه نیست اما آن هم تعلیق شد.

در متن توافقنامه شانزده بار واژه غنی سازی آمده است ولی حق غنی سازی نیامده است.در دوجای متن به برنامه غنی سازی ایران اشاره شده ،در متن آمده برای یک درصد غنی سازی هم باید رضایت آمریکا را بگیریم،آمریکا باید تشخیص دهد که ایران نیاز عملی به مواد غنی شده دارد یا خیر؟ مکان غنی سازی نیز باید با توافق آمریکا مشخص شود. آقای عراقچی حتما یادتان هست که خودتان می گفتید کلا آمریکا معتقد است ایران به مواد غنی شده نیاز ندارد چرا که می گوید"«ایران برای راکتور تهران تا 5سال دیگر به سوخت نیاز ندارد و سوخت 3.5 درصدی راکتور بوشهر را هم که روسیه تامین می کند پس اصولا ایران هیچ نیازی به غنی سازی ندارد» و درست می گفت جان کری که هیچ حق غنی سازی به ایران داده نشده است و می بینیم که دولت امریکا بیش از دولت راست گویان به این شعار جامع عمل پوشانده است.

تعهد دادیم طی شش ماه اول که به شهادت متن توافقنامه این زمان قابل تمدید است غنی سازی 20 درصد نداشته باشیم ذخیره ی اورانیوم 20 درصد را تبدیل یا نابود کنید گاز UF6 به 12 آبشارفوردو تزریق نشود تا در حالت غیر عملیاتی باقی بمانند در واقع سه چهارم تاسیسات فوردو را تعلیق کردیم.حق نصب هیچ سانتریفیوژ جدیدی را نداریم و چندین تعهد دیگر که در قالب 28 بند در توافقنامه قید شده است.

در عوض غرب متعهد می شود که به تحریم ها نیفراید و سطح فروش نفت ایران از حد امروز کمتر نشود که البته باید 80 در صدپول فروش نفت ایران به پول های بلوکه شده اضافه شود و فقط 20 درصد آن برای ایران قابل استفاده است.ایران می تواند مبلغی از دارایی های بلوکه شده ی خود را به صورت قسطی دریافت کند- میزان این مبلغ در توافقنامه ذکر نشده است و قطعی نیست به همین دلیل ابتدا گفتند 8 میلیارد دلار از 100 میلیارد دلار بلوکه شده و سپس گفتند 4.2 میلیارد دلار-

تعلیق تحریم های مربوط به پتروشیمی خودروسازی و فلزات گرانبها و خدمات هواپیما های غیر نظامی، و این اصلی ترین تعهدات غرب به ایران است.

آنچه از متن توافقنامه وتعهدات داده شده و گرفته شده برمیاید یک عدم توازن عظیم در تعهدات داده شده در مقابل تعهدات گرفته شده است به وضوح می توان دید تیم ایرانی به طور تقریبی در مقابل تعطیلی 75 درصد از فوردو ، نابودی 100 درصد ذخیره ی اورانیوم، توقف کامل غنی سازی 20 درصدی و دریافت 4.2میلیارد دلار از میزان 100 میلیارد دلار پول های بلوکه شده ی ایران در غرب تنها با رفع تعداد محدودی از تحریم ها مواجه شده است بنابر گفته ی اوباما:«آمریکا فقط 5 درصد از تحریم ها را علیه ایران به تعلیق درمی آورد که در صورت عدم رعایت تعهدات از جانب ایران دوباره قابل برگشت و اجراست»

اصلی ترین تحریم های اعمال شده بر ضد ایران تحریم های نفتی و بانکی است که دست نخورده باقی مانده است.

اما سوال اصلی اینجاست ،تا به اینجای قرار داد ژنو ما اصلی ترین اهرم های فشار و پهناور ترین برگ های برنده ی خودرا در مقابل لغو 5 درصد تحریم ها تسلیم غرب کردیم.حال با این وضع تیم مذاکره کننده ایرانی برای ادامه مذاکرات و لغو 95 درصد تحریم باقی مانده چه چیزی قرارااست به غرب تسلیم کند؟اصلا چه چیزی برای ایران باقی مانده که بتواند به مذاکره بگذارد؟آیا مذاکره بر روی اصل وجود راکتور اراک و دیگر تاسیسات هسته ای در نطنز و فوردو است؟ آیا مذاکره بر روی وجود دانشمندان هسته ای در ایران است!؟

مقام معظم رهبری فرمودند:« من در جزئیات مذاکرات دخالت نمی کنم ولی خط قرمز هایی برای دولت مشخص شده که ملزم به حفظ آن هااست»

آقای عراقچی ما متاسفیم که از شما جمله ای را نقل می کنیم که در شورای امنیت ملی مجلس گفتید وآن این بود:«ما خط قرمز های رهبری را هم نتوانستیم حفظ کنیم و آن را از دست دادیم.» زمانی بود که از طرف رهبری و نظام خط قرمزی برای دولت تعیین نمی شد چرا که اطمینان حاصل شده بود که دولت در خط مقدم دفاع از خطوط قرمز است.

یادتان باشد حمایت رهبری از شما به منزله ی فرصتی است که نظام به دولت برای رفع مشکلات پرونده ی هسته ای داده است که این فرصت از چند منظر قابل توجه است اول این که یک بار دیگر عدم صداقت  و عدم خواست آمریکا در حل بحران هسته ای به ایرانیان و جهانیان ثابت شود دوم این که به مسئولین ثابت شود که در صورت حل نشدن این بحران از طریق مذاکره با غرب باید به دنبال حل تمامی بحران های کشور از داخل کشور باشند.

فرصت را غنیمت شمرید مبادا براثر بی تدبیری ها مانند 10 سال قبل دوباره فرمان برسد پلمپ هارا بشکنید که در آن صورت  فرصت از دست رفته است.


نظرات  (۱)

۲۸ اسفند ۹۲ ، ۲۰:۱۶ امیرعباس فرهادی
حالا ما شدیم چشم و گوش پیروی کردن،با یه ایمیل که نمیشه دادا
پاسخ:
منظورم ایمیل تبلیغاتی نبود !!!!!!!
این مقاله از یکی از دوستان نزدیکم فرستاده شده و  هم توی نشریه دانشگاهشون هم چاپ شده

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">