خردمندان

لَقَدْ کَانَ فِی قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لِّأُولِی الْأَلْبَابِ

خردمندان

لَقَدْ کَانَ فِی قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لِّأُولِی الْأَلْبَابِ

خردمندان

با افزایش کاربران شبکه های اجتماعی و کم توحهی به وبلاگ ها بنده نیز در شبکه اجتماعی instagram با یوزر"aliasgharrezae" فعالیت دارم و کمتر در وبلاگ شخصی مطلبی نشر خواهم داد
یا علی

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

پاسخ یک شبهه

يكشنبه, ۱۳ بهمن ۱۳۹۲، ۱۱:۱۳ ق.ظ

بر طرف کردن یک شبهه

آیا امیرالمومنین علی (ع) دخترش ام کلثوم را به ازدواج عمر در آورده؟!!

برای دادن پاسخ به این شبهه باید ابتدا به این مسئله پرداخت که آیا منظور ام کلثوم دختر حضرت فاطمه (س) است یا ام کلثوم دختر اسماء بنت عمیس که ربیبه حضرت بوده

اسماء بنت عمیس همسر جعفر ابن ابی طالب برادر امیرالمومنین بوده وقتی جعفر ابن ابی طالب در جنگ موته به شهادت رسید اسماء با ابوبکر  ( خلیفه ی اول) ازدواج کرد که حاصل این ازدواج دو فرزند به نام های محمد و ام کلثوم بود که بعد از مرگ ابوبکر و شهادت حضرت فاطمه (س) حضرت امیر با اسماء ازدواج کرد و کفالت و سرپرستی این دو فرزند را بر عهده گرفت که محمد ابن ابوبکر جزء سرداران با وفای امیرالمونین شد و در نهایت در رکاب حضرت به شهادت رسید اما ام کلثومی که از ازدواج او با عمر(خلیفه دوم) صحبت  می شود همین ام کلثوم یعنی دختر ابوبکر است که امیر المونین او را بزرگ کرده و در واقع دختر حضرت محسوب نمی شود

ام کلثومی که فرزند امیر المونین و حضرت فاطمه (س) است  با عمر اختلاف سنی بسیار دارد و کاملا غیر معقول می رسد که همچین وصلتی صورت گرفته باشد

شباهت این دو دختر که هر دو به یک شکلی به امیر المونین  مربوط میشوند باعث اشتباه خیلی از مورخین شده زمان فوت این دو زن و شکل خاک سپاری آنها  خود گواه این مسئله هست که ام کلثوم فرزند حضرت فاطمه (س) بعد از برگشت از کربلا از دنیا رفت ولی ام کلثوم دخر اسماء در زمان امام حسن از دنیا رفت و امام حسن بر بدن او فرزندش زید ابن عمر نماز خواند که همین مسئله در فقه باعث شده بعضی از فقها اجازه نماز خواندن بر دو بدن را بدهند 

نظرات  (۴)

۱۳ بهمن ۹۲ ، ۲۱:۳۲ قلم به دست

این بیانی که شما فرمودید یک پاسخ است و پاسخ دیگر اینکه وقتی سلسله سند روایت مذکور در ازدواج عمر با ام کلثوم را بررسی می کنیم می بینیم که این خبر را جز یک نفر که آن هم در آن زمان کودک بوده نقل کرده است و این هم دلیلی دیگر بر عدم صحت این مسئله است.

اولا این یک مساله تاریخی است که "ایا ام کلثوم بنت علی" با عمر ازدواج کرده است یانه؟ و گذاردن نام "شبهه" بر ان بی مورد است . ضمن اینکه بی طرفی در بحث را نیز از بین می برد
ثانیا به نظر بررسی این مساله هیچ فایده ای نداشته باشید زیرا بر فرض که علی بن ابی طالب دخترش را به عمر داده باشد. این چه چیزی را اثبات می کند؟؟قطعا این نه فضیلتی برای عمر است و نه رذیلتی برای علی. ملاک برای ما اعمال و گفتار انهاست و صرف خویشاوندی هیچ ارزشی ندارد.بنابراین این بحث،ثمره علمی ندارد
ثالثا قدری مستند تر می نوشتید. طرح یک مشت ادعا بدون هیچ سند ومدرکی از کتب تاریخی و..به چه دردی می خوره؟
رابعا روایاتی از امام صادق علیه السلام در اصول کافی نقل شده که ازدواج ام کلثوم بنت علی با عمر را تایید می کند و او را مغصوبه خوانده اند
خامسا فاصله سنی در ان زمان معمولا بوده و استبعادی ندارد همان طور که پیامبر با فاصله سنی بسیار با عایشه ازدواج کرده بود. اما انچه موجب شگفتی و حیرت این جانب شد، غفلت نویسنده از این نکته بود که بر فرض ام کلثوم دختر ابوبکر باشد باز هم چنین فاصله سنی نامعقولی بین او و عمر وجود خواهد داشت
سادسا بر فرض که ازدواج با عمر امر خیلی قبیحی است ایا از امیرالمومنین انتظار نمی رفت که به عنوان کفیل و پدر خوانده ان دختر از این ازدواج جلوگیری نماید؟؟مگر نمی فرمودند: هرچه برای خود نمی پسندی برای دیگران هم نپسند!!
پاسخ:
اولا نام شبهه رو به خاطر مناظرات زیادی که در فضای مجازی با اهل سنت داشتم روش گذاشتم
ثانیا همینطور که شما میگویید هست ولی اهل سنت روی آن فوق العاده مانور میدهند و میگویند اگر علی با عمر خصومتی داشته چرا دخترش که فرزند فاطمه(س) بوده به او داده
ثالثا قصور از بنده بود و سند و مدرک برای آن ننوشتم ان شاءالله در پست های آتی به آن میپردازم ولی در کل دلیل من بیشتر همان بخش آخر مطلب است
رابعا همان روایت هم بیشتر به همان ام کلثوم ربیبه حضرت مربوط است
خامسا فاصله سنی منظورم سن زیاد و سن کم مثلا دختر شش ساله با یک مرد چهل ساله که در عرب جاهلی هم رسم نبوده در اون صورت بازهم فاصله کمتر بوده و به قول شما مانند فاصله سنی پیامبر با همسرانش است
سادسا به  سبب اختیاراتی که عایشه نسبت به خواهر خود داشته ظاهرا بانی این وصلت او بوده و امیر المونین نتوانسته جلوی آن بایستد
ممنون از نظرت
اولا دلیل نمیشه
ثانیا همین طور که گفتم پاسخ بدید بهتره و به اصطلاح علمی "پاسخ بنایی" بهتر از پاسخ مبنایی" است
ثالثا امیدوارم
رابعا روی چه اساسی؟
خامسا کجا در اون صورت فاصله کمتر بوده؟؟سن دختر ابوبکر از سن ام کلثوم بنت علی کمتر نبوده باشد بیشتر نیست و بنابراین همان فاصله سنی با عمر وجود داشته و همان استبعادی که فرمودید مطرح می شود
سادسا این هم دلیل می خواهد
سابعا این ها فقط در حد یه بحث علمیه والا نتیجش برای من کمترین اهمیتی نداره
پاسخ:
احمد جان کشش ندی بهتری 
چیو کش ندم؟؟
گفت و گو داریم می کنیم دیگه
پاسخ:
منظورم اینه که بی خیالش شو فعلا

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">