خردمندان

لَقَدْ کَانَ فِی قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لِّأُولِی الْأَلْبَابِ

خردمندان

لَقَدْ کَانَ فِی قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لِّأُولِی الْأَلْبَابِ

خردمندان

با افزایش کاربران شبکه های اجتماعی و کم توحهی به وبلاگ ها بنده نیز در شبکه اجتماعی instagram با یوزر"aliasgharrezae" فعالیت دارم و کمتر در وبلاگ شخصی مطلبی نشر خواهم داد
یا علی

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

دودریای متفاوت

يكشنبه, ۲۶ ارديبهشت ۱۳۸۹، ۱۱:۱۲ ب.ظ
تفسیر جالب دیگرى که براى این دو دریا شده است، چریان «گلف استریم» و رودهاى عظیم دریایى است، که در بسیارى از اقیانوسهاى جهان در حرکت است، و آب‏هاى گرم مناطق استوایى را به سوى مناطق قطبى مى‏برد، و گاه حتى رنگ آن با رنگ آب‏هاى اطراف، مختلف است، و عجب اینکه: عرض آن گاه به یکصد و پنجاه کیلومتر و عمق آن به چند صدمتر، گاه سرعت آن در یک روز به 160 کیلومتر مى‏رسد! و تفاوت درجه حرارت آن با آب‏هاى مجاور 10تا15 درجه است !

این جریان آب‏هاى گرم بادهاى گرمى به وجود مى‏آورد و حرارت خود را به اطراف مى‏دهد و هواى کشورهاى مناطق شمالى زمین را که در مسیر آن هستند مطبوع و قابل تحمل مى‏کند و اگر این جریان‏هاى دریایى نبود، زندگى در آن کشورها، بسیار سخت وشاید غیر قابل تحمل بود.

البته «گلف استریم» نام یکى از جریان‏ها و رودهاى دریایى است، و در آب‏هاى پنج قاره جهان نظیر آن دیده مى‏شود، و عامل اصلى این حرکت تفاوت درجه حرارت آب‏هاى مناطق استوایى زمین و مناطق قطبى است .

شرح بیشتر در این باره و درباره تفسیر آیات فوق را در جلد 23 تفسیرنمونه صفحه 131 مطالعه فرمائید.

از آنجا که آیات قرآن ظاهر و باطنى دارد، گاه هم تفسیر مادى براى آن وجود دارد و هم تفسیر معنوى، در روایات اسلامى تفسیر معنوى این دو دریا به على (ع) و فاطمه زهرا(س)، و تفسیر معنوى لؤلؤ مرجان به حسن و حسین (ع) شده است .

در«شواهدالتنزیل» از«سلمان فارسى» در تفسیر آیه مرج البحرین یلتقیان چنین نقل شده است که «منظور على (ع) و فاطمه زهرا(س) است» سپس مى‏افزاید:پیامبر اکرم (ص) فرمود: منظور از یخرج منهما اللولو و المرحان حسن و حسین (ع) است».(403)

همین معنى از«ابن عباس» و از«ضحاک» در طریق دیگرى نقل شده است.(404)

در حدیث دیگرى از «سعید بن جبیر» از «ابن عباس» آمده است که منظور از «مرج البحرین یلتقیان»،على (ع) و فاطمه زهرا(س) است و منظور از «بینهما برزخ لایبغیان» حب دائم لاینقطع و لاینفذ:«محبت دائمى است که قطع نمى‏شودو پایان نمى‏گیرد»،و منظور از (یخرج منهما اللولو و المرجان )حسن و حسین (ع) است (405)

در حدیث دیگرى از «ابن عباس »تعبیر روشنترى درباره بینهما برزخ لایبغیان آمده است وآن اینکه منظور(ود لا یتباغضان »یعنى «در میان آن دو بزرگوار آن جنان محبت و دوستى است که هر گونه بغض و کینه‏اى را دور مى‏کند»!.(406)

در واقع «برزخ» به معنى مانع میان دو چیز است، در اینجا همان محبت و دوستى است که مانع از هر گونه بغى و تعدى و تجاوز مى شود.

«سیوطى» نیز در تفسیر روایى «الدرالمنثور» بعد از آنکه روایات مربوط به تفسیر ظاهرى آیه را بیان مى‏کند، محتواى احادیث پیشین را از «ابن عباس» و از «پیامبر اسلام (ص) نقل کرده، مى‏گوید: «ابن مردویه» از «ابن عباس» در تفسیر آیه مرج البحرین یلتقیان نقل کرده که منظور على (ع) و فاطمه (س) است سپس مى‏افزاید:پیامبر اکرم (ص) فرمود: یخرج منهما اللؤلؤ و المرجان منظور حسن و حسین (ع) است.(407)

همین معنى را «انس بن مالک» نیز نقل کرده است.(408)

جالب اینکه:«آلوسى »مفسر معروف، در تفسیر «روح المعانى» بعد از آنکه روایات فوق را از «ابن عباس» و «ایاس بن مالک» و همچنین از طریق طبرسى از «سلمان فارسى» و «سعید بن جبیر »و «سفیان ثورى» نقل مى‏کند :چنین مى‏افزاید:«آنچه که من فکر مى‏کنم این است که اگر این روایات، صحیح باشد، ارتباطى به تفسیر ندارد، بلکه تأویلى است همانند تاویلات صوفیان! نسبت به بسیارى از آیات، البته هر کدام از على و فاطمه در نزد من از اقیانوس کبیر از نظر علم و فضل، بزرگترند و همچنین هر کدام از حسنین بى نهایت زیباتر و جالبتر از لؤلؤ و مرجانند.(409)

اعتراف صادقانه او نسبت به مقام این بزرگواران در خور تحسین است، مشروط بر اینکه هدفش از میان بردن ارزش روایات فوق نباشد!

آلوسى گویا فراموش کرده است که این حدیث با طرق متعدد از پیامبر (ص) نقل شده است و پیغمبر (ص) حق دارد تاویل آیات را بیان فرماید، و مقایسه آن با تاویلهاى بى مدرک و ساخته افکار منحرف صویان مقایسه بسیار ظالمانه‏اى است که دور از شان یک عالم است .

به هر حال این آیه از آیاتى که دلالت بر فضیلت فوق العاده و جلالت عظیم براى على (ع) و همسرش و فرزندانش حسن وحسین (ع) مى‏کند، چرا که على (ع) و فاطمه(س) را تشبیه به دو اقیانوس عظیم نموده، اقیانوسى که نشانه عظمت خداوند و منبع برکات، و مبدا علوم و دانشهاى بسیار و نشانه بارز اخلاق کریمه وجود و سخاوت و پاکى و عصمت است، و فرزندانشان را به جواهرات گرانبها و بى مانندى تشبیه مى‏کند که در دل اقیانوس پرورش یافته و به خارج مى‏رسند، حسن و زیبائى و جمال ظاهر و باطن و علم وتقوا و فضیلت و پاکى و عصمت همه در آن درج است .

درباره چه کسى در اسلام این همه فضائل دیده مى‏شود و چه کسى شایسته‏تر براى جانشینى پیامبر (ص) از على (ع) و فرزندان او است، و چه ساده از کنار این همه فضائل گذشته‏اند .


403- شواهد التنزیل، ج 2، ص 209، حدیث 919.
404- همان مدرک، ص 208.
405- شواهد التنزیل، ج 2، ص 210.
406- همان مدرک، ص 230
407- الدرالمنثور، ج 6، ص 143.
408- الدرالمنثور، ج 6، ص 143.
409- روح المعانى، ج 37، ص 93 (ذیل آیات مورد بحث).                                                                   با تشکر از سایت        بلاغ
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۹/۰۲/۲۶
دیگه مهم نیس

نظرات  (۹)

۲۸ ارديبهشت ۸۹ ، ۰۶:۲۵ امیر حسین حقیقی
سلام ممنون از شما من هم شما را لینک کردم وبلاگ جالبی دارید یا علی
هر کجا عشق بود چشمه آن چهره تست
همه مست از تو دل باده گشان می بینم

نور روی تو نه تنها بدل سینا تافت
که من این نور ز هر ذرّه عیان می بینم

چه تماشائی و زیباست جمال تو که من
هر چه چشم است برویت نگران می بینم
سلام
وبلاگ قشنگی دارید لطفا از آپ های جدیدتون خبرم کن
مایل به لینک هستید با نام اندیشه اسلامی لینک کن و بگو با چه اسمی لینکت کنم
یا علی منتظرتان هستم
انگار مسیر را گم کرده اید
آمدی نظر یادت نره
سلام
مطلب جدید آپم
یادت نره حتما سر بزنی
سلام
2مطلب جدید به روزم
نظریادت نره
یا علی
۱۱ خرداد ۸۹ ، ۲۳:۳۹ وبلاگ تحلیلی اسلام؛وحدت؛ولایت
سلام؛همسنگر خسته نباشی
چون قدم در صحنه ی محشر گذارد فاطمه
جز شفاعت مقصدی دیگر ندارد فاطمه
می تواند عالمی را وا رهاند از جهیم
محسنش را گر شفیع خلق آرد فاطمه
پیشاپیش ولادت باسعادت حضرت زهرا(س)بهت تبریک میگم.
سلام
ببخشید دیر به دیر میام
بگذارید به حساب کم سعادتی
از مطالبتون استفاده کردم
در پناه اقا سالم باشید
خداگوید توایوالاترین مهمان دنیایم بدان اغوش من بازاست شروع کن یک قدم باتوتمام گامهای مانده اش بامن موفق باشید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">